"CD-ROM alapú multifunkcionális szórakoztató központ."
Az alábbiakban nem egy unalmas történelmi lecke következik. Nem kell megtanulnod és érettségizned sem kötelező belőle; de ha elolvasod, akkor megtudhatod, milyen hatással volt a Sony a videojáték iparra az elmúlt 10-12 évben.
1988 – Egy csapatban a Nintendóval
A PlayStation brand története valójában 1988-ban vette kezdetét, amikor is a Sony és a Nintendo közös erővel kifejlesztették a „Super Disc” technológiát, mely egy CD-ROM kiegészítő lett volna a Nintendo új Super Nintendo konzoljához. A két cég útjai azonban különváltak, így a találmányt a Nintendo sohasem hasznosította. 1991-ben aztán a Sony a Super Disc egy módosított változatát használta fel a cég új konzoljához: a Playstationhöz. A Playstation fejlesztési munkálatai még 1990-ben kezdődtek el, Ken Kutaragi irányításával.
Csupán kétezer darabot gyártottak le a Playstation első változatából (ez a verzió még képes volt lejátszani a Super Nintendo cartridge-eket is!), melyet „multifunkcionális szórakoztató központnak” terveztek és képzeltek el. A később (1994-ben) piacra dobot Playstation X (PSX) már nem volt kompatíbilis a Nintendo játékokkal, és kizárólag CD-ROM alapú programokat volt képes lejátszani…
Balra a Playstation első változata látható, jobbra pedig az általunk ismert modell.
1994 – Csillag születik
1994 az „elsők” igazi éve volt. Többek között ebben az évben ült bele Nelson Mandela Dél-Afrika elnöki székébe (aki az ország első fekete elnöke volt), ebben az évben indult útjára Amerika híres vígjáték sorozata a „Jóbarátok”, valamint szintén ebben az évben ugrott fejest a versengő videojáték iparba egy Japán elektronikai óriás: a Sony.
A ravaszul Playstationnek (Játékállomás) keresztelt 32 bites CD alapú konzol 1994 decemberében mutatkozott be Japánban, és merészen szembeszállt a „Nagy páros”-nak keresztelt konkurenciával, a Sega hasonló felépítésű Saturn konzoljával és a Nintendo új üdvöskéjével, az Ultra 64-gyel.
Mindazonáltal, a viszonylag fényes szürke burkolat és az ergonómikus kontroller igencsak vonzotta a játékosokat, és segített abban, hogy a Sony Computer Entertainment útjára induljon, és méltó vetélytársa legyen a két veteránnak. Ebben nagy segítségére volt a Namco híres versenyjátékának, a Ridge Racernek Playstation konzolra elkészített változata.
1995 májusában, hat hónappal a gép debütálása után már több mint egymillió japán gamer birtokolta ezt a nagyszerű masinát. Ebben nagy szerepet játszottak az olyan programok, mint a Toshinden, a CyberSled, vagy a Jumping Flash. Az európai játékosok szintén ez év szeptemberében kóstolhattak bele a konzol által kínált élményekbe. Az európai kínálatot olyan címek alkották, mint például az Ace Combat, a Destruction Derby, a Rayman, vagy a Warhawk. A parádés kínálatnak köszönhetően a karácsonyi szezonban 350.000 darab Playstation konzol landolt a szépen kidíszített európai karácsonyfák alatt.
Az 1995-ös Playstation kínálatból érdemes kiemelni a Wipeout című futurisztikus versenyt, melyet a Psygnosis fejlesztett és egyértelműen az 1995-ös év legsikeresebb címének lehet nevezni. A Wipeoutnak remek fogadtatásban volt része, mely egyrészt innovatív játékmenetének, másrészt kitűnő zenéjének volt köszönhető (olyan előadók műveit tartalmazta, mint pl. The Chemical Brothers, vagy az Orbital and Leftfield).
A géphez indulásakor több olyan perifériát is kiadtak, melyeknek nem igazán sikerült teret hódítaniuk, így ma már csak kevesen emlékeznek rájuk. Az egyik ilyen eszköz volt a "neGcon". A kontroller gyakorlatilag két külön álló részből állt, melyek vízszintes tengelyük mentén elforgathatóak voltak. A Namco a kontrollert kifejezetten a versenyjátékokhoz és szimulátorokhoz szánta, ám az ötletet túl vadnak találták a lehetséges vásárlók, és hiányzott a szoftveres támogatás is, ezért a periféria eltűnt a süllyesztőben.
neGcon
1996 – A Playstation ára csökken, az eladások nőnek
Haladó „szuperszámítógépként” a konzolnak sikerült megvernie Garry Kasparovot sakkban, és sikerült borsot törnie a konkurencia orra alá. Egy humoros reklámkampánynak (Society Against Playstation) és a jelentős árcsökkenésnek köszönhetően 1996 októberére a gép eladásai átlépték a kilencmilliót. Az árcsökkenésen kívül a masina mellé olyan katonák szegődtek, mint például a Tekken 2, a Ridge Racer Revolution, vagy a Wipeout 2097. Eddig a gépre csupán külső fejlesztők készítettek játékot, de ebben az évben a SCE elkészítette első belső fejlesztését, a Total NBA 96 című programmal.
Érdemes még megemlékezni néhány címről, melyek ebben az évben indultak útnak a Playstation konzolon. Az egyik ezek közül a Biohazard (Európában Resident Evil), a Capcom túlélő horror játéka. Szintén ebben az évben indult útjára Miss Croft a Tomb Raiderben és ekkor mutatkozott be Crash Bandicoot is, a tehetséges fejlesztőcsapat, a Naughty Dog legújabb üdvöskéje.
Az SCE 1997-re a konzolt Európa első számú konzoljává tette, de úgy gondolták ez nem ok arra, hogy lazítsanak a gyeplőn. Az újévben a cég bemutatta az alacsonyabb árral rendelkező „Platinum bestseller” címeket. A platinum játékokra igen nagy volt a kereslet, mely az év hátralevő részében tovább növekedett.
Ebben az évben az SCE több – a gép számára – igen előnyös üzletet is kötött. Ilyen volt például az a gyümölcsöző szponzori kapcsolat, melyet a cég az UEFA bajnokok ligájával kötött. 1997-ben sikerült megszerezniük a neves brit fejlesztő csapatot a Millenium cégtől (ők készítették a MediEvil játékot), és szintén ebben az évben állapodtak meg a fejlesztőkkel, hogy az összes megjelenő Tomb Raider game Playstation exkluzív lesz.
1997 februárjában a Sony megpróbálta a Playstation egy különleges kiadásával felcsigázni az „otthoni programozókat”. Az SCE a speciális kiadást „Net Yaroze”-nak keresztelte (a Yaroze durva fordításban annyit jelent, hogy „Dolgozzunk együtt!”).
Net Yaroze
Ez a speciális fejlesztőeszköz fekete színű volt és közvetlenül hozzá lehetett kapcsolni egy PC-hez vagy MAC géphez, lehetővé téve a fejlesztőknek, hogy elkészítsék saját játékaikat C programozási nyelven. A gépet nem a nyilvános piacra szánták és csak az SCE-n keresztül lehetett hozzájutni.
Szintén a ’97-es évhez köthető egy olyan játékcím, mely nem kismértékben volt meghatározó a Playstation konzol életében. Ez nem más, mint a Final Fantasy. A Square (ma Square Enix) játéktörténelmileg meghatározó ugrást hajtott végre, amikor a programot a 2D „sprite” világból átvitte a 3D világába. A váltás remekül sikerült, mert a Playstation konzolra megjelent Final Fantasy VII gyönyörű CG videókkal, feledhetetlen fülbemászó zenével és epikus történetvezetéssel rendelkezett, ennek köszönhetően hatalmas népszerűségnek örvendett. (...és örvend mai napig.)
Az 1997-es év további sikeresebb Playstation címei (a teljesség igénye nélkül): Castlevania: Symphony of the Night, Colony Wars, Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back, Oddworld: Abe's Oddysee, Point Blank (G–Con45 pisztollyal), Rage Racer, Soul Blade, Suikoden, Time Crisis (G–Con45 pisztollyal), Tomb Raider 2.
A csillagok kedvező együttállása, valamint az univerzum jótékony rezgései kedvezően hatottak a Playstation hardverre annál is inkább, mivel az év kezdetére a gép szoftvereladásai megközelítették a kétszáz millió(!) eladott példányt, az év végére a hardver eladásai pedig átlépték a bűvös ötvenmilliós(!) határt.
Azonban nem csak a világegyetem rezgései befolyásolták kedvezően a Playstation sikerét. 1998 áprilisában mutatkozott be a Playstation kontroller újabb evolúciós lépcsőfoka: az analóg kontroller (vagy közismertebb nevén DualShock). Az irányítón helyet kapott két darab iker analóg kar, melyek lehetővé tették a finomabb irányítást bizonyos játékok esetében (főleg az autóverseny és FPS címekben volt nagy szerepe, de ma már a legtöbb program kizárólag analóg karokkal irányítható), valamint a kontrollerbe beépítettek egy rezgő motort, mégpedig azért, hogy a player átélje rajta keresztül azt az akciót, ami a képernyőn zajlott. Augusztusra a DualShock lett a Playstation szabványos játékvezérlője.
Ebben az évben Japánban a Sony megalapított négy saját fejlesztőstúdiót. Az egyik ezek közül a Sugar and Rockets, mely a szigetországban népszerű Kurushi puzzle játékot fejlesztette; a második stúdió a Contrail, mely a Wild Arms RPG sorozatot hozta létre; a harmadik az Arc Entertainment, mely az Arc the Lad RPG szériáért felelt; a negyedik stúdió pedig a Polyphony Digital, mely azt a méltán népszerű autóversenyes programot készítette, amelyet bizonyára nem kell bemutatnom egy Playstation tulajdonosnak sem. Igen, természetesen a Gran Turismo-ról van szó, mely magasra emelte a mércét az autó szimulátor stuffok világában. Az első verseny szimulátor volt, mely támogatta a DualShock analóg karos irányítást, valamint használta a beépített rezgőfunkciót is.
Az év jelentősebb megjelenései: Bushido Blade, Colin McRae Rally, Crash Bandicoot: Warped, MediEvil, Resident Evil 2, Spyro the Dragon, Tekken 3, Tenchu: Stealth Assassins, Vigilante 8.
1999 januárjára a Playstation eladásai ténylegesen átlépték az ötvenmilliós határt, a konzol hátterében húzódó fejlesztési munkálatok lassan a vége felé közeledtek. Március másodikán a SCE bejelentette, hogy a „következő generációs Playstation” kutatási és fejlesztési munkálatai befejeződtek. Egy új, „Emotion Engine” nevű processzor született, mely a Sony és a Toshiba közös fejlesztése volt. Az EE lett a 2000-ben bemutatkozó Playstation 2 játékkonzol központi processzora. A processzor MIPS alapú magból, két vektorprocesszorból (VPU), egy grafikus interfészből, egy 10 csatornás közvetlen memória-hozzáférésből (DMA), egy memória kontrollerből, egy képfeldolgozó egységből (IPU) és egy bement-kimenet interfészből áll.
Ebben az időszakban történtek egyéb hardveres fejlesztések is a Sony háza táján. Japánban bemutatkozott a PocketStation, egy LCD képernyős PDA/konzol hibrid, mely hagyományos irányítással és kétirányú infra kommunikációval rendelkezett. Olyan játékok jelentek meg rá, mint például a Final Fantasy VIII, Spyro the Dragon, vagy a Crash Bandicoot. A gép azt is lehetővé tette, hogy játékokat töltsünk le a memóriakártyára. Annak ellenére, hogy Japánban ötmillió darabot értékesítettek belőle, Európában és Amerikában soha nem került forgalomba – de megmutatta a Sony-nak, hogy van igény a kézi konzolokra.
PocketStation
Az 1999-es év a játékok terén is hozott sikereket a Playstation konzolnak. Ebben az évben a Konami lopakodós játéka, a Metal Gear Solid szintén átköltözött a 3D világába – és ezzel kezdetét vette a MGS kultusz.
Az év jelentősebb Playstation címei: Crash Team Racing, Driver, Medal of Honor, Ridge Racer Type 4, Silent Hill, Syphon Filter, Speed Freaks, This is Football, Tony Hawk's Pro Skater.
És eljő a fekete démon, ki uralkodik majd a játékpiacon.”
2000 – A Playstation(ök) 2
Ragyogóan indult az új évezred a PlayStation játékosok számára, mert az SCE nem is egy, hanem mindjárt két új konzollal lepte meg a nagyközönséget.
Természetesen mindenki tudta, hogy a Playstation 2 úton van, de még mielőtt a gamerek élvezhették volna a videojátékok evolúciójának következő lépcsőfokát, a cég megjelent a piacon PlayStation rendszer újratervezett változatával, a PSone-nal.
A Sony PSone
A konzol megjelenése pontosan egybeesett a PlayStation európai megjelenésének ötödik évfordulójával. A Sony sikeresen belepréselte a fél évtizedes technológiát egy discman méretű konzolba. Az újratervezésnek köszönhetően a PSone energiatakarékosabb volt, mint elődje, ráadásul új külseje nagyban segítette hordozhatóságát. A kisebb méretet kihasználva piacra dobtak a gép mellé egy leszerelhető LCD képernyőt és egy szivargyújtós áramellátó csatlakozót, hogy az autóban is élvezhessék a játékosok a POne szolgáltatásait.
A Playstation 2 márciusi premierje valóságos orkánként söpört végig Japánon, így nem csoda, hogy 1 millió darabot értékesítettek a megjelenés első két napján ebből a csodamasinából. Ezt követte az észak-amerikai premier októberben (az első hétvégén 500.000 gép talált gazdára), majd a novemberi premier Európában.
A Playstation 2
A PS2 megjelenését a Sony igen erős reklámkampánnyal támogatta. A „The Third Place” nevű reklámhadjárat kisebb filmecskékből állt, melyeket a híres filmrendező, David Lynch készített.
Egy újgenerációs konzolhoz újgenerációs kontroller is jár. Ez volt a DualShock 2, mely a gépekhez csomagolva került először forgalomba. A SELECT és START gombok kivételével minden akciógomb nyomásérzékelővel volt ellátva, ami nagyon hasznosnak bizonyult pl. az autós játékok esetében.
A megjelenést nagyban segítette a gép nyitókínálata, mely olyan címekből állt, mint például a Fantavision, a TimeSplitters, az SSX, és a Tekken Tag Tournament.
Ezen felül a PSone konzolra is nagyszerű játékok jelentek meg ebben az évben. Külön kiemelném a Vagrant Story JRPG címet, mely olyan grafikát produkált a kis masinán, hogy bizony könnyen tátva maradt a gamer szája. A stuffot nagyon pozitív kritika fogadta világszerte, és elnézve a program által megmozgatott poligonmennyiséget, ez bizony nem meglepő. Emlékszem az akkori újságok egyedül azt kifogásolták, hogy a játék nem tartalmaz digitalizált párbeszédeket. A karakterek mondandója egy kis szövegbuborékban jelent meg.
További fontos játékmegjelenések: Dead or Alive 2 Hardcore, Dino Crisis, Fear Effect, Medal of Honor: Underground, MediEvil 2, Midnight Club, Resident Evil 3: Nemesis, Ridge Racer V, Smuggler’s Run, Spider-Man, X-Men Mutant Academy.
2001 – A PS2 fontos barátokat szerez
A Playstation 2 hardvereladásai tovább emelkedtek, így az egyre kiválóbb szoftverek kerültek előtérbe. A gép elnyerte a külsős fejlesztőcégek bizalmát, és olyan „third party” címek kerültek be a játékkínálatba, mint például a Burnout, Devil May Cry, Grand Theft Auto 3, Gran Turismo 3: A-Spec, Onimusha: Warlords és a Rez.
Devil May Cry
Azért, hogy a hardvereladások még olajozottabban emelkedjenek, az SCEE három vezető külsős fejlesztővel is exkluzív megállapodást kötött. Április és június között a Disney Interactive, majd később a Sega és a Square lépett be a konzolt támogató cégek neves táborába. Ennek köszönhetően olyan címek láttak napvilágot, mint a Virtua Fighter 4, Final Fantasy X és a Kingdom Hearts.
A Sony szponzori kapcsolatba lépett a WRC-vel, így nem csoda, hogy ezt követően ellátogatott a gépre a World Rally Championship, a rali-rajongó játékosok nagy örömére. Annak sem kellett szomorkodnia, aki ritmusra vágyott, mert a Konami közreműködésével (a Konami szállította a játékhoz a táncszőnyeget) megjelent a Dancing Stage Euromix konzolos változata, melynek eredetije nagy népszerűségre tett szert korábban a japán játéktermekben. A game szerepe kicsit sem lebecsülendő, mert a Singstar és az EyeToy előtt az első jelentősebb partijáték volt a konzolra, mely megmutatta, hogy igen is van igény erre a műfajra.
Az év elején az SCEA bejelentette, hogy a Crash Bandicoot megalkotói (Naughty Dog) egy új exkluzív Playstation 2 címen dolgoznak, melyet „Project X” néven jelentettek be. Az év végére azonban lehullt a lepel a titokzatos címről. A bejelentett stuff nem volt más, mint a Jak and Daxter: The Precursor Legacy, az igen látványos platformjáték. A csapat ismét megcsillogtatta tehetségét és egy olyan címmel ajándékozta meg a nagyközönséget, melyet a rajongók egy darabig biztosan nem fognak elfelejteni. Érdemes megemlíteni, hogy ebben az időszakban az ND cégnél dolgozott Andy Gavin, akinek nem kis szerepe volt a játék elkészítésében. Andy a híres Massachusetts Institute of Technology intézetben tanult mesterséges intelligenciát, itt tervezte és alkotta meg az intelligens látó optikát, melyet a NASA robotjába is beépítettek. A robotot később kutatási céllal a Marsra küldték.
2002 – És az eladások csak emelkednek, emelkednek messze, a csillagos egekig
Januárban megerősítették, hogy a PS2 konzol eladásai átlépték az 1.68 millió darabszámot egyedül Európában. Ez igencsak figyelemreméltó, mert a PSone eladásokat is figyelembe véve ez azt jelentette, hogy minden ötödik európai háztartásban volt egy PlayStation konzol.
A 2002-es év fontos volt a gép számára, mert ebben az évben további ütős exkluzív címek segítették a rendszer szárnyalását. A Kindom Hearts emlékezetes kombinációja volt a Square-féle RPG-nek és a legjobb Disney figuráknak; a Sega Rez játéka egyesítette magában a zenét, és a shoot’em up stílust; a Project Zero elrepített bennünket a túlélő horror és a fotózás birodalmába; az SCEI ICO-jában pedig egy gyönyörű mesevilágban kellett helytállnunk egy törékeny lányka védelmezőjeként.
ICO
Az Insomniac Games és a Naughty Dog stúdiókban sok a közös vonás. Mindketten készítettek sikeres játéksorozatot a PSone platformra, alkottak híres karaktereket a Universal Interactive számára, és mindketten készítettek platformjátékot PS2-re. A Ratchet & Clank volt az Insomniac fantasztikus versenyzője, mely azzal a nem titkolt céllal készült, hogy a Jak and Daxter játék számára igazi riválist hozzanak létre. Amíg a J&D inkább a klasszikus platformelemekre épít, addig a R&C nagyobb hangsúlyt fektet az akcióra és a fegyverekre, de ezen felül megtalálhatóak a stuffban a klasszikus platformelemek is.
Ratchet & Clank
Habár a külvilág számára úgy tűnt, hogy az Insomniac és a Naughty Dog igazi vetélytársak, a valóságban azonban a két csapat baráti kapcsolatokat ápolt egymással, mely egészen 1990-ig nyúlik vissza. A két cég szoros kapcsolatát az is bizonyítja, hogy a ND kölcsönadott néhány sor programkódot az Insomniac Games számára, amelyet az R&C játék készítésekor fel is használtak. Azóta a két csapat rendszeresen megosztja egymással saját technológiáját, de néha az is előfordul, hogy javítanak egymás programjain, majd módosítva visszaküldik a szerzőnek.
Egy négy éves fejlesztési munka során a Team Soho megpróbálta egyesíteni az akció film látványvilágát a videojátékkal egy olyan megvalósításban, amelyet addig nem igen láthattunk. A hosszú fejlesztési munka egyik oka az volt, hogy London 40 négyzetkilométeres területét lelkiismeretes részletességgel szerették volna megvalósítani. Ha még mindig nem sejtitek, akkor elárulom, hogy a The Getaway játékról van szó. Anglia fotorealisztikus interpretációjának és a színészi mozgásokon alapuló animációnak köszönhetően a játék ijesztően valóságos élményeket nyújtott. Brendan McNamara a Team Soho vezetője a program megjelenésekor elárulta, hogy a The Getaway eredetileg Playstation 1-re készült volna el. Az eredeti terv szerint londoni ékszer tolvajok menekülő sofőrjét alakítottuk volna. A csapat egészen a Driver megjelenéséig elégedett is volt az ötlettel, de a játék megjelenése után rájöttek, hogy ennél valami nagyobbat kell alakítaniuk, így született meg a The Getaway Playstation 2-re szánt végleges változata.
2004: a Playstation meglep minket egy újdonsággal, mégpedig egy végre bevált és elterjedt hordoszható Playstation ismert nevén PSP(playstation portable) ugyan volt már ilyenről szó ami hasonlított az ötletre a Pocketstation de az közelsem volt ilyen kidolgozott.
Playstation Portable
A PlayStation Portable (hivatalosan PSP) egy kézi játékkonzol (handheld) a Sony-tól. Legelőször a 2003-as E³-on került bemutatásra. Japánban2004. december 12-én, Amerikában2005. március 24-én, míg az Európai Unióban és Ausztráliában2005. szeptember 1-jén adták ki. Az új generációt, a Slim sorozatot a 2007-es E³-on mutatták be. Az új verzió 19%-kal vékonyabb, 33 %-kal könnyebb, TV-re köthető (külön megvásárolható tartozék), hamarabb betölti az UMD lemezek tartalmát, lévén azokat egy ideiglenes memóriába tárolja. Az új PSP Slim (& Lite) Magyarországon 2007 szeptemberében debütált, azóta megjelent a PSP Slim 3. generációs tagja is 2008 szeptember 4-én, a főbb változás a kijelzőt érintette a nagyobb kontrasztarány és a rövidebb válaszidő miatt. Jelenleg a PSP számít a legerősebb kézikonzolnak.
Típusai
A konzolnak több típusa is van, mind más mérettel és tulajdonságokkal:
PSP 1000 (Fat)
PSP 2000 (Slim & Lite)
PSP 3000
PSP Go!
bemutatnám playstation portable Go! kiadását:) (reméljük befog válni,bár én szeméyl szerszerint nem díjazom)by.Tomi
Funkciók
Kifejezetten játékra lett teremtve a készülék, de rengeteg, egyéb funkciója van. A legújabb (5.02-es) firmware tartalma:
Internetböngésző.
Lehetőség online rádiók hallgatására.
MP4- és MP3-lejátszó.
Lehetőség USB-kamera csatlakoztatására.
PS3-távirányító.
Játékmegosztás funkció. (Csak bizonyos játékokhoz.)
Online játék. (Csak bizonyos játékokhoz: PSP-k között, vagy szerveren.)
Go!Messenger. (PSP-k közötti kommunikáció Wi-Fi kapcsolat mellett: beszélgetés írásban, hangban, képben.)
Skype. (Lehetőség nyílik normál telefonok hívására, ha van Skype-kreditünk, valamint videóhívás is. Írásban nem lehet kapcsolatot teremteni, és fülhallgatós mikrofon kell a beszélgetésekhez.)
Playstation Store közvetlen elérése, játékok vásárlása és letöltése.
Az új, Slim & Lite az alábbi funkciókat is tartalmazza a fentieken felül:
Méret: 170 mm (hosszú) × 74 mm (magas) × 23 mm. (vastag)
Tömeg: 260 g. (Akkumulátorral együtt.)
Kijelző: 480×272 felbontású 16,77 millió szín megjelenítésére képes 16:9-es képarányú és 4,3 hüvelykes kijelző, melynek fényereje maximálisan 200 cd/m².
MIPS R4000 alapú mikroprocesszor 333 Mhz(32bit), frontoldali busz 166 MHz-es.
Főmemória: 32 MB.
Grafikus memória: 4 MB DRAM. A PSP grafikus alrendszer 512 bites buszt használ, teljesítménye 664 millió pixel és 35 millió sokszög/s.
Legújabb firmware verzió: 5.51.
WLAN-protokoll támogatás: 802.11b/g.
PSP Slim & Lite újdonságai, adatai:
Jobb Wi-Fi kapcsolat.
Rövidebb töltési idő az UMD-adatok átmeneti memóriába való mentése által.
Belső memória (RAM) 32 MB-ról 64 MB-ra duplázódott.
Megnövelt akkumulátor-élettartam az alacsonyabb energiafogyasztásnak és az USB-porton keresztül történő töltésnek köszönhetően.
33 %-kal csökkentett tömeg. (Csupán 189 g az össztömeg a 260 helyett.)
19 %-kal csökkentett vastagság. (Kb. 18,6 mm vastag 23 helyett.)
Videókimenet. (TV)
Újratervezett D-pad és gombok.
A WiFi kapcsolója átkerült a konzol tetejére.
Új UMD-tálca design.
Nincs többé infravörös port.
A hangszórók új helyen vannak, a képernyő tetejéhez közel.
A Memory Stick bővítőhely új helyre került, bár így sérülékenyebb, mint a régi változatnál.
5.01 (2008. október 20.) A letöltésnél jelentkezett hibás memória kijelzés javítva.
5.00 (2008. október 15.) Playstation Store menüpont, elalvás időzítő zenékhez, automata USB.kapcsolódás és új központi téma.
4.05 (2008. július 15.) Új effekt a zenék lejátszásához.
4.01 (2008. június 25.) Internet Search hibáinak javításai.
4.00 (2008. június 18.) Lejátszás sebességének állíthatósága, Internet Search funkció.
3.95 (2008. április 8.)
3.93 (2008. március 18.) Skype Japánnak is, PSX támogatás javítva, 20 új internetes rádiócsatorna.
3.90 (2008. január 30.) GO!Messenger, Skype támogatás.
3.80 (2007. december 17.)
3.73 (2007. november 21.)
3.72 (2007. október 30.)
3.71 (2007. szeptember 13.) Saját témák alkalmazhatók.
3.70 (2007. szeptember 11.)
3.60 (2007. szeptember 10.)
3.52 (2007. július 24.)
3.51 (2007. június 29.)
3.50 (2007. május 31.)
3.40 (2007. április 19.)
3.30 (2007. március 28.)
3.11 (2007. február 8. Japán változat.)
3.10 (2007. február 4. USA, angol és japán változat.)
3.03 (2006. december 20. USA, angol és japán változat.)
3.02 (2006. december 6. USA, angol és japán változat.)
3.01 (2006. november 22. USA, angol és japán változat.)
3.00 (2006. november 21. USA, angol és japán változat.)
2.82 (2006. október 26. USA, angol és japán változat.)
2.81 (2006. szeptember 7. USA, angol és japán változat.)
2.80 (2006. július 27. USA, angol és japán változat.)
2.71 (2006. június 1. USA, angol és japán változat.)
2.70 (2006. április 25. USA, angol és japán változat.)
2.60 (2005. november 29. USA, angol és japán változat.)
2.50 (2005. október 13. USA, angol és japán változat.)
2.01 (2005. október 3. USA, angol és japán változat.)
2.00 (2005. július 27. Japán; 2005. augusztus 24. USA; 2005. szeptember 1. Anglia.)
1.52 (2005. június 15. USA.)
1.51 (2005. május 18. USA.)
1.50 (2005. március 23. Japán.)
Az 1.00 és az 1.50-es firmware-rel rendelkező PSP-n futtathatók házi készítésű játékok (Homebrew) is.
A 3.xx-es rendszereken PSX-emulátor található, a PSX játékok futtatásához azonban szükségünk van egy PS3-ra és egy bankkártyára is. (Van kivétel erre, ugyanis készítenek Custom Firmware-t, pl. Dark Alex és egy orosz csapat, [m33] amik segítségével akár ISO-játékokkal is tudunk játszani és ha van PSX-játékunk, azzal is minden egyéb bankkártya és PS3 nélkül.) A PS3-géppel a neten keresztül le kell tölteni pénzért memóriakártyára a PSX-játék CD-képét. A kártyát behelyezve a PSP-be már játszhatjuk is a játékot. A játékok további öt személlyel megoszthatók.
Megjelent a Ceramic White és a Metalic Blue PSP javított D-paddal és gombokkal, illetve pink színben is. (Limitált sorozat.) 2007. február 22-től, egyelőre csak Japánban kapható Champagne Gold (arany) színben is. Az új PSP Slim-ek eredetileg három színben érkeznek: Piano Black (fekete), Ceramic White (fehér) és Metal. (ezüst) Kapható két speciális csomag, az egyik Simpson család kinézettel rendelkezik, amelyhez adnak egy The Simpson Game UMD-játékot, a másik Pókemberes, ehhez kapunk egy Spiderman 2 UMD-lemezt és egy Spiderman 3 Blu-ray lemezt.
Funkciók
A PSP az úgynevezett XMB (Xross Media Bar) menürendszert használja. Ez a fajta menürendszer található a PlayStation® 3 készüléken is. Hat fő menüpont van, amik további almenüket tartalmaznak:
Settings. (Beállítások)
Photo. (Képek)
Music. (Zene)
Game. (Játék)
Network. (Hálózat)
TV. (TV-támogatás)
Egyes menüpontok csak bizonyos országokban találhatók! Japánban rengeteg menüpont található. (Függ a Firmware-től is.)
Jelenleg a legkisebb méretű kártya 32 MB-os, a legnagyobb pedig 32 GB-os.
kissé hosszúra sikeredett a PSPológia:) de szerintem megérte elolvasni.
Az év legjelentősebb játékcímei: Silent Hill 4: The Room ,Crash Twinsanity,Killzone, Prince of Persia:Warrior Within
Hozzáteszem 2004-ben lettünk EU-s ország,és a két szerkeztő 2004-ben nyaralt először együtt a Balatono
Playstation 2 slim scph-7*****)
2006 környélkén adták ki, kicsit irónikus hogy a sony computer entertainment kiadta a ps2 slimet ,szinte egyidőben a Ps3-al...(Mint anno a psOne-ps2),de ez nem számított akinek bejött a fat az ezt sem hagyhatta ki hiszen pár cm,könnyű,úgy mond "a honom alatt viszem" szerkentyű....nos szerintem ez már szabály hiszen : Psx-PsOne,ps2Fat-Ps2slim,Ps3fat-Ps3slim. én így vélem:) de cáfoljatok meg;) . Ami még nagyon érdekes hogy a meghajtója a gépbe van beszerelve, íggy könnyebben elkerülhető a régi Fat-os hibánál hogy a tálca beragad...nem jön ki...elromlik...így semmiylen tálca nincs csak a playstationunk teteje nyilik fel!!!Ezt díjazom.
Még plusssz extrákkal halmozott el minket a ps2slim hiszen (joytech 8" monitor,nekem is van egy ilyenem,ez ugyanaz a technológia mint a PsOne-nál ugyan annyi különbséggel hogy nagyobb és PS2,ps2fat hoz is jelentek meg ilyesmik de egyik sem volt ilyen hatékony.)
"Ki új sötét démon reformizálja elődjét?!"
hát ebben még nem vagyok biztos. de ami biztos nagy rivalizálást folytatnak az xbox360-al!!!:) reméljük playstation 3-om sokáig viszed:)